“YAPILARIN DİLİYLE İSTANBUL” EĞİTİMİ BAŞLADI | ÇEKÜL

“YAPILARIN DİLİYLE İSTANBUL” EĞİTİMİ BAŞLADI

06.03.2009

ÇEKÜL Vakfı, eğitim projelerine bir yenisini daha ekledi. Lise öğrencilerine yönelik hazırlanan “Yapıların Diliyle İstanbul” eğitim programının pilot uygulaması Darüşşafaka Eğitim Kurumları 9. ve 11. sınıflardan 16 öğrencinin katılımıyla yapıldı. İstanbul, altı gün süren eğitim uygulamasıyla, yapıların hikâyeleri ve eskizleri üzerinden öğrencilere anlatıldı.

Kentler Çocuklarındır Kültürel Miras Eğitim Programı” kapsamında hazırlanan eğitimler, çocukların ve gençlerin kentlerine farklı bir gözle bakmalarını, kültürel ve kentsel değerlerini korumalarını hedefliyor. Kültürel Miras Eğitim Programı’nın ilk eğitimi, 12 yaş grubu çocuklarla birlikte İstanbul dışındaki kentlerde yapılan “Kültür Elçileri” eğitimiydi. 2003 yılında başlayan Kültür Elçileri eğitimi, bir yıldır ETİ Gıda’nın kurumsal desteğiyle devam ediyor.

“Her kentin bir öyküsü vardır”

ÇEKÜL Vakfı eğitim birimi ve Sinan’a Saygı Projesi gönüllülerinin katkılarıyla yapılan “Yapıların Diliyle İstanbul” eğitimi, 19 Şubat Perşembe günü Darüşşafaka Eğitim Kurumları’nda başladı. ÇEKÜL Vakfı Eğitim Birimi Koordinatörü Yeşim Dizdaroğlu’nun sunumuyla ÇEKÜL Vakfı’nı tanıyan öğrenciler, “Her kentin bir öyküsü vardır” yaklaşımıyla İstanbul’un bellibaşlı anıtsal yapıları üzerinden kentin gelişim öyküsünü dinledi. Yaşadıkları kentin en temel özelliklerini öğrenerek eğitime başlayan öğrenciler, sordukları sorularla kenti daha çok tanımaya çalıştı.

Yapıların farklı dönemler ve kültürlerle değişen karşılıkları vardır. Bu farklılaşmalar mimarlık mirası içindeki zenginliğin kaynağıdır,” temel düşüncesinden yola çıkılarak “Yapılar, Sözcükler” başlığı altında, mimar kimliği, mimarın sorumlulukları, tasarım ve uygulama yöntemi, mimarlıkta tarihsel süreç ve üslup başlıkları, Sinan’a Saygı Proje Koordinatörü Dr. Ahmet Sezgin tarafından anlatıldı.

“Mimarların Dili”

ÇEKÜL Vakfı’nın kurucularından Prof. Dr. Necati İnceoğlu da eğitime destek vererek, “Mimarların Dili/Temel Kavramlar: Eskiz” başlığı altında, eğitim süresince bilgi birikimini paylaştı. Altı gün süresince yapılan eskiz çalışmaları, öğrencilerin en çok ilgisini çeken bölüm oldu.

ÇEKÜL’de Buluşma

Öğrenciler, altı günlük eğitim uygulamasının bazı bölümlerini tarihi ÇEKÜL Vakfı binasında tamamladı. ÇEKÜL Bilgi-Belge Merkezi’nde araştırmalar yaptı.

İstanbul’un mimari miras örnekleri incelendi

“Yapıların Diliyle İstanbul” eğitiminin önemli bir bölümü de, İstanbul’un simge yapılarının mimari özellikleriyle incelendiği gezilerdi. Ayasofya Müzesi, Hipodrom, Topkapı Sarayı, Süleymaniye, Şehzade, Kılıç Ali Paşa ve Nusretiye Camileri ziyaret edilerek, tarihi ve mimari özellikleri anlatıldı. Öğrenciler, gezi sırasında inceledikleri yapıların eskizlerini yaparak edindikleri bilgilerle ilgili uygulama yapma olanağı buldu.

Eğitimin son günü ÇEKÜL Vakfı’nda bir araya gelen öğrenciler, gezerek inceledikleri eserlerin tarihi ve mimari özelliklerini yansıtan sunumlar gerçekleştirdi. Kapanış etkinliğinin ardından öğrencilere katılım belgeleri verildi.

Yapılar, detaylarından kent içindeki konumlarına kadar, içinde bulundukları kültürü bütüncül olarak yansıtır. Mimarlık mirasının korunması, birbiriyle örtüşen farklı katmanları içerir. Kültürler arasında, yapılar aracılığıyla gerçekleşen etkileşimler, zengin ve özgün sonuçlar doğurur. Kent, sürekli bir dönüşüm ve gelişim içindedir. Yeni yapılaşma tarihsel dokuya saygı ile yaklaşmalıdır,” ana fikirleri, ÇEKÜL Vakfı tarafından hazırlanan eğitimin içeriğini oluşturuyor. Başarılı geçen pilot eğitim uygulamasının Darüşşafaka Eğitim Kurumları ile devam etmesi planlanıyor.