BİR EĞİTİM BİR GENCİN YAŞADIĞI KENTE BAKIŞINI NASIL DEĞİŞTİRDİ?

20.07.2009

Tuğba Gürgöl 17 yaşında… Özel Darüşşafaka Lisesi 12. sınıfta, fen bilimleri ağırlıklı öğrenim görüyor.  Aslen Kastamonu’lu ancak 6 yaşından beri ailesiyle birlikte İstanbul’da yaşıyor.

Tuğba, Şubat ayında ÇEKÜL Vakfı’nın Darüşşafaka Eğitim Kurumları’nda uyguladığı “Yapıların Diliyle İstanbul” başlıklı altı günlük uygulamalı eğitim programına katılmış ve aldığı eğitimden epeyce etkilenmiş. Kendi deyimiyle içinde yaşadığı ancak hakkında pek de bilgi sahibi olmaya çabalamadığı İstanbul’la tanışmış. “Tozlu bir raftan çıkarılmış bir kitaba duyulan meraka benzer bir duyguyla sayfalarını çevirmeye başladığım İstanbul’u daha fazla anlama yolundaki ilk adımı ÇEKÜL’ün tarihi binasında attım,” diyor.

“Yapıların Diliyle İstanbul” eğitimi sırasında Tuğba eskizle tanışmış ve o günden sonra eskiz çizmeye merak salmış. Bu merakın nasıl geliştiğini şu sözlerle anlatıyor: “Önceden de çizime merakım vardı, hatta çeşitli çizimlerim de vardı. Ama ÇEKÜL’ün bu etkinliğine katılarak yapıların çizimini yapmayı, yani eskiz yapmayı öğrendim. Eskiz çizmek oldukça ilgimi çekti. Bu etkinlikten sonra eskiz çizmek için bir defter alıp, içimden geldiği zaman eskiz çizmeye başladım.

“Eskiz, içimden gelen duyguları yansıtmak için birebir. Eskiz çizerken kendimi, çizdiğim yapının mimarının yerine koymaya çalışıyorum. Ve bu sayede çizdiğim yapıya dair birçok ayrıntıyı keşfediyorum. Bu alanda kendimi geliştirmek için çizmeye devam ediyorum çünkü daha yolun başında olduğumun bilincindeyim.”

“Yapıların Diliyle İstanbul” eğitimi, ‘her kentin bir öyküsü vardır’ yaklaşımıyla İstanbul’un belli başlı anıtsal yapıları üzerinden kentin gelişim öyküsünü anlatan özgün bir eğitim programı. Ayasofya Müzesi, Hipodrom, Topkapı Sarayı, Süleymaniye, Şehzade, Kılıç Ali Paşa ve Nusretiye Camileri gibi İstanbul’un simge yapılarının mimari özellikleriyle incelendiği gezilerle sürüyor. Öğrenciler, ÇEKÜL Vakfı kurucularından Prof. Dr. Necati İnceoğlu’nun verdiği ‘Mimarların Dili Eskiz’ başlıklı eğitimden sonra, gezi sırasında inceledikleri yapıların eskizlerini çiziyorlar.